بتنی است که با دارا بودن فیبرهای نوری قادر به انتقال نور از سمتی به سمت دیگر است.ازنظر تئوری فیبرهای به کار رفته در لیتراکن قادر به انتقال نور در بتنی به ضخامت ۲۰ متر می باشد. همچنین استفاده از فیبر نوری در اجزای باربر سازه ای بدون تاثیر منفی در مقاومت بالای فشاری و کششی آن می تواند اثری خوب با ایجاد فضاهایی روشن و جذاب داشته باشد.برای تولید این نوع بتن ابتدا یک لایه نازک بتن در قالب ریخته می شود و سپس فیبرهای نوری در امتداد قالب کارگذاشته شده و سپس بتن ریزی می شود. فیبر های رشته ای پس از قرارگیری در داخل مخلوط بتن به دلیل اندازه ی آنها تبدیل به یک جزء ساختاری شبیه به سنگدانه های متداول می شوند، بنابراین ظاهر بتن همگن حفظ می شود.

▪️ می‌توان دیوار با هر ضخامتی توسط لیتراکن‌ها ساخت.
▪️ می‌توان نور را تا ۲۰ متر در سراسر بتن بدون اتلاف روشنایی انتقال دهد.

▪️ اگر از این ماده بیشتر و بیشتر در ساختمان سازی استفاده شود. نور طبیعی بیشتری می‌تواند برای نور دفاتر و انبارها استفاده شود. این می‌تواند منجر به کاهش زیاد در مقدار الکتریسیته استفاده شده برای نور ساختمان‌ها شود.

▪️ قابلیت استفاده به عنوان سازه باربر را نیز داراست و می‌تواند به حالت مسلح نیز ساخته شود.

▪️ به صورت پیش ساخته و در رنگ‌های متنوع ساخته می‌شود.

▪️ تیرهای بتنی پیوسته تا طول ۲۰ متر می‌سازد که الیاف، نور را به تمام طول انتقال می‌دهند.

▪️ دقت تولید آن بسیار بالاست.

▪️ می‌تواند به شکل قطعات تیر، راه پله‌ها، پانل‌های آسانسور، پوشش دیوار، جدا کننده اتاق و…. به کار رود.

🔻نحوه مسلح کردن بلوک های ساخته شده از بتن شفاف :

در صورت نیاز به مسلح کردن این بتن، شیار هایی در داخل آن تعبیه می شود. در حین ساختن دیوار ها، میلگرد ها به صورت عمودی یا افقی در این شیارها قرار می گیرد و فیبرهای اپتیکی (نوری) به خاطر خاصیت انعطاف پذیری خود در اطراف میلگردها جمع می شوند و به این ترتیب میلگردها دیده نمی شوند.