با توجه به اینکه در طرح «اقدام ملی مسکن»، سه سازمان زمین بنیاد مسکن، شرکت بازآفرینی شهری و سازمان ملی زمین و مسکن زمین را برای ساخت مسکن به سازندگان واگذار می‌کنند، از این‌رو قرارداد ساخت با سازندگان نیز بر اساس شرایط متفاوت این سه سازمان تعیین می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، در واقع در برنامه اقدام ملی، با توجه به اینکه سازندگان، زمین را از چه سازمانی دریافت می‌کنند، قرارداد ساخت با آنان امضا می‌شود. اما شرط «انبوه سازان ذیصلاح و دارای پروانه انبوه‌سازی» شرط عمومی واگذاری زمین به سازندگان در هر سه سازمان است. طرح اقدام ملی مسکن برنامه دولت برای تولید و عرضه مسکن تا دو سال آینده است. در این طرح کاهش قیمت تمام شده مسکن برای واگذاری به متقاضیان مورد توجه سیاست‌گذاران قرار گرفته است، به‌همین دلیل زمین ساخت و ساز ۴۰۰ هزار مسکن قرار است توسط دولت تأمین شود. در این گزارش شرایط بنیاد مسکن، سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت بازآفرینی شهری مورد بررسی قرار گرفته است. بررسی فراخوان‌های سازمان‌های مختلف در دعوت از سازندگان برای مشارکت در طرح اقدام ملی نشان می‌دهد فقط سازندگان ذیصلاح، دارای پروانه ساختمانی و انبوه سازان دارای تأییدیه از وزارت راه و شهرسازی و دارای سابقه کار می‌توانند متقاضی ساخت در این طرح باشند. در ابتدا شرایطی را که بنیاد مسکن برای سازندگان در قالب طرح اقدام ملی در نظر گرفته است، بررسی می‌کنیم:

اباذر جابری، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تحقیقات حوزه مسکن شهری بنیاد مسکن در خصوص شرایط سازندگان در برنامه ساخت ۱۰۰ هزار مسکن توسط بنیاد مسکن در قالب طرح اقدام ملی، گفت: در این شرایط سازندگان در قالب ۳ برنامه مشخص می‌شوند. برنامه اول، شامل ساخت «خودمالکی» است یعنی کسانی که خودشان زمین دارند و از دولت زمین دریافت نمی‌کنند و خود به ساخت اقدام می‌کنند. برنامه دوم، شامل گروه ساخت(چند سازنده) و برنامه سوم شامل ساخت توسط انبوه سازان است. به گفته جابری، در برنامه گروه ساخت یک قطعه زمین به ۴ یا ۵ نفر واگذار می‌شود. در این زمین‌ها بلوک‌های ۶ تا ۱۲ واحدی ساخته می‌شود. در گروه ساخت نماینده گروه، مجری طرح و حسابدار باید مشخص باشد. در برنامه سوم، انبوه سازان دارای تأییدیه از مراجع ذیصلاح مانند سازمان نظام مهندسی، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها می‌توانند در فراخوان بنیاد برای ساخت ۱۰۰ هزار واحد شرکت کنند. جابری افزود: شرایط سازندگان در سامانه بنیاد مسکن اعلام می‌شود.s